söndag 16 juli 2023

80 år och släktkalas

 Nu är det en månad sedan jag uppnådde den mogna åldern..... alltså 80 år. 😀

 Nu har jag överlevt mina morföräldrar och farföräldrar och nu även mina föräldrar, som tyvärr inte fick fira sina 80 år. 

Förr firade man 60 år med massor av blommor och det togs foton på blomsterhaven, med födelsedagsbarnet i mitten. Idag vill man ju helst inte bli firad, men jag ville ha en riktig familjeträff med alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Tyvärr så kunde inte äldsta dottern med familj komma för de var i Spanien, men resten kom, från Frösön i norr till Göteborg i söder. Även min syster från USA var med på kalaset.

För visst blev det kalas även om regnet stod utanför dörren och knackade på.Vi började med att resa ett tält då prognosen för vackert väder var osäker.


Fick låna bord och en del stolar, för vem har bord och stolar till över 50 personer. 😀


Eftersom marken är mjuk så lade vi pressenningar och mattor på, för att inte stolarna skulle sjunka ner. Ingemar hade gjort en test innan och stolsbenen sjönk ner ca 30 cm och han slog i backen. 😁 Här kom alla mina trasmattor till nytta.


Anita och Hugo (barnbarn) fixade med välkomstdrinkarna i tvättstugan.


  

Hugo kom med ett glas, så jag kunde provsmaka.


Själv blev jag prydd med en födelsedagshatt dagen till ära, när jag tog emot blommor från yngsta barnbarnet Alvin.



Gästerna dvs alla barn, barnbarn (med respektive) och barnbarnsbarn anlände och det blev mingel på gräsmattan. Många hade inte setts på flera år, andra hade träffats för någon vecka sedan.


Sen blev det kö till maten, som kom från ICA och smakade jättebra.





Plats fick vi alla och senare öppnades presenter i form av presentkort på blomsterhandlare (de vet vad jag gillar), vinflaskor, sandaler och korgar med div gott innehåll. Jag som inte hade önskat mig något! 😍


Naturligtvis var broder Michael med och han njöt av att få träffa alla släktingar. Här visar han sin klocka (som han fått av Anita) för min sonhustru Anna-Lena.


Inte ofta jag och syrran Anita hamnar på samma bild. För det mesta står någon av oss bakom kameran.


Efter maten blev det jordubbstårtor (från Annica) men tyvärr inga foton och allt gick åt. Spel plockades fram så barnen skulle ha något att göra. Även här blev det dåligt med foton.


Men ett släktfoto hann vi med och alla fick plats. Vi försökte få till att alla stod familjevis, med barnen framför. Tror vi blev 46 st men eftersom det var Anita som tog fotot så tog vi ett separat foto på henne. 😁


Stenmuren, hon ligger framför, var hon med och gjorde när jag fyllde 60 år. 


Många släktfoton har det blivit framför den muren, som här 2005, men då var vi inte så många, men de som bor i Stockholm och USA var med den gången.


Det blev ett härligt kalas, där de små badade och spelade spel, och de vuxna pratade med varandra, eftersom de inte träffas så ofta. Senare kom regnet och vi, som bodde kvar, gick upp på balkongen och avslutade kalaset där.
Stort TACK till alla som kom och förgyllde min 
80 årsdag!
💖




10 kommentarer:

  1. Tror vi har grattat dig tidigare men man kan inte säga det för många gånger så Stort Grattis till Dig Maggan. Vilket underbart kalas du fick med alla nära och kära, ja nästan i alla fall. Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har du gjort...Tack så mycket. 🥰 Ja vi har ju blivit en stor familj med både egna och andras barn och jag ville ha ett kalas för alla, medans jag har orken. (hade god hjälp av sonen Stefan med familj).

      Radera
  2. Så roligt att se alla fina kort från din 80 års dag. Synd att jag inte kunda vara med, det var länge sedan nu, men en riktigt fint kalas fick du. Grattis igen..kram Rita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saknade dig Rita. 😥 Ja det blev en trevlig släktträff och fint 80 årskalas.

      Radera
  3. Ett stort GRATTIS i efterskott och vilken underbar födelsedagsfest för hela stora familjen. Så skoj att nästan alla kunde komma och att ni kunde ha den medan vädret var fint. Just nu lockar ingen trädgårdsfest…
    Ha nu en fortsatt fin sommar!

    SvaraRadera
  4. Ja vi hann precis innan regnet kom på kvällen. Alltid roligt att samla alla barn med familjer och sommaren är ju bäst när man är många.

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt kalas! Stort grattis i efterhand!

    SvaraRadera
  6. Elisabeth o Lennart i husbilen Ellen kommenterade ovanstående

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja det var ett stort och trvligt kalas.

      Radera
  7. Lite sent.. men varmaste grattis i efterskott på din stora dag! Härligt kalas och jag blir glad när en väljer att uppmärksamma sina födelsedagar, på något sätt. Fantastiska trasmattor och vilken bra och viktig funktion de fick fylla på den dagen.

    SvaraRadera