fredag 14 april 2023

Barnbarn på besök och pyssel.


Då var Påsken över för den här gången. Ett ganska stillsamt Påskfirande för vår del. Sjön låg spegelblank och solen lyste varm, någon testade sin båt på det spegelblanka vattnet. Senare kom även fiskarna ut och prövade sin fiskelycka.


Skäggdoppingar njöt också av både vackert väder och spegelblankt vatten.


I rabatterna krokusar i massor.


På påskdagen kom sonen Peter med familj på besök och vi kunde inta fikat på balkongen. Peter och Malin åkte hem, men barnen stannade kvar hos oss. De är ju påsklediga från förskolor och skolor.


När barnen är här så måste vi ju hitta på saker att göra. Eftersom det skulle bli en fin dag även på annandag Påsk, så passade vi på att vara ute i trädgården. Mycket vissna blommor och buskar, som behövde klippas. Här fick jag bra hjälp med att snygga till i trädgården. Allt som togs bort körde de sedan ned i skottkärran till komposten.


Fikabrödet var slut, dags att baka igen och det passade bra när vädret blev sämre. Pensling av bullarna och pärlsocker fixade de.


I "lekrummet" finns det plats att bygga med tågbanan, som finns kvar sedan deras pappa lekte med den. Tur att vi har lite leksaker kvar efter barn och fosterbarn, de kommer väl till pass nu.


På FB hade vi sett ett roligt pyssel som passade bra i dessa påsktider. Att måla med vattenfärger tycker barnen är kul och även det var sånt som deras pappa hade använt en gång i tiden.


Inte är det lätt heller att få till det bra.


Så här blev resultatet av äggkartonger.


På torsdagens em kom Peter och hämtade barnen igen. De skulle ha barnfritt några dagar och det fick de. Tråkigt bara att 4 av familjen blev sjuka med feber och fick tillbringa den här veckan i sängen. På hemvägen blev även Toddy sjuk. Nu får vi hoppas att han inte har smittat ner oss. Det ser ut som om det tar ca 4 dagar innan febern kommer, så vi håller tummarna. 
Ingemar har fortfarande stora problem med sin artroshöft. Medecinerna hjälper inte mycket och han sover dåligt, men han börjar försöka att träna lite på motionscykeln. Det hjälpte honom förra gången.
Nu lovar de soligare och varmare väder nästa vecka, då ska jag försöka ta mig ut och fortsätta rensa bland buskar och land igen, så mycket roligare när solen skiner. 😎




7 kommentarer:

  1. Så skoj att ha barnbarn på besök och nu börjar de bli i den åldern att det bara är skoj och inte en massa pass. Vi hade en 11-åring hos oss söndag-onsdag och det blev förutom massor med olika kortspel, både bakning och besök hos tranorna.
    Vilka fina kransar ni gjorde, pyssla är alltid kul!
    Nu får vi hoppas Ingemar blir bättre så ni kan komma ut lite grann. Det med att inte kunna sova på nätterna känner jag igen från min artrosaxel, men efter röntgen och remiss till ortoped är det väl bara att vänta men jag kan ju åtminstone gå och röra mig även om jag behöver hjälp att ta på jacka och borsta håret…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får lov att passa på och njuta av dem när de vill komma, även om jag är helt slut efter att de varit här. 😅 Ingemar behöver nog en op. Hoppas att läkaren kan skicka remiss så han står i kö, men det lär nog dröja. Vi får kämpa på.

      Radera
    2. Det vore nog skönt att för Ingemar att få en eller två nya höftleder. Vi tycker det verkar som det blir så bra och idag är det ju en rutinoperation även om det betyder mycket för den som opereras!

      Radera
  2. Tråkigt att Ingemar har värk i höften igen, kanske han måste opereras. Hoppas att du är frisk i alla fall. Jag antar att det inte blir någon resa till Tyskland och Holland den här våren, ni var ju där förra året och tittade på tulpanerna och annat.
    Vi har haft en bra vinter hemma, kanske lite tröttsamt när vintern inte ville ge sig. Nu planerar vi för en resa till Tyskland, vi åker med Finnlines från Malmö den 28:e. Vet inte hur länge vi blir där, men vi behöver inte vara hemma förrän i början av juni.

    SvaraRadera
  3. Ja tråkigt att det kommer lagom till sommaren. Tror också att han behöver en op. Jag har mina krämpor jag också. Orkar inte med lika mycket som förr. Enligt läkaren är det också artros. Vad härligt för er att åka till Tyskland, var ju mina planer också, men nu får vi sikta på att Ingemar blir bättre.

    SvaraRadera
  4. Men vilket mys med barnbarnen. Dom var kreativa som dej :) Tråkigt att dom blev sjuka, dom har väl testat sig så dom inte hade covid? Feber hade vi hemma här och pang så hade vi covid och smittade varandra på nolltid. Håller tummarna att ni klarar er. Sen hoppas jag också såklart att Ingemar får hjälp med höften för det gör så ont med artrosvärk. Kram till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så mysigt när barnbarnen kommer, men också ansträngande, man är ju inte 50 år längre. 😁 Här har vi inte haft covid så det hoppas jag det inte är. Ingemar kämpar på med träning mm.

      Radera