fredag 24 februari 2023

På väg till värmen

 I söndags var det dags, då packades väskan för en resa mot varmare bredder. Svärsonen Kurre skulle ner till Spanien för att ha lite koll på deras hus och fixa lite med buskar mm. Finns ju alltid lite att fixa med när man har hus. Jag var inte sen med att följa med.....skulle vara så skönt med lite värme. 


Dottern skjutsade oss till Landvetters flygplats och vi var i god tid. Blev först förvånad över att det var så mycket barn och ungdomar med, men så klart det var och hade varit sportlov i skolorna. 😄 Vi hade inte bokat sittplatser, men hamnade vid fönsterplatser bara en rad mellan. Jag fick, som grannar, två fina ungdomar från Varberg.


Planet startade 20 min för sent, men körde in tiden och vi landade på utsatt tid 23.25. Ute väntade bilen från Europarks parkering som tog oss till parkeringen där Kurre hade sin bil. Den var tvättad och fin och bara att hoppa in och köra till Torrevieja och Dream Hills.


Kallt var det inne men vi satte igång värmen. En smart liten värmare som sattes i vägguttag och hade termostat hade jag i "mitt" rum. Perfekt att ha med i husbilen. Köpt på Lidl, så nu ska jag hålla utkik, om de får in den hemma igen. Ger jätteskön värme.


Morgonen därpå kollade vi in Bouganvillean, som Kurre klippte i höstas. Den var på gång med blommor, men inte så mycket som tidigare, kommer nog när den får mer vatten.


Inne hade den gamla soffan bytts ut och den nya var betydligt skönare att sitta i och snygg och praktisk, som bäddsoffa dessutom.


Kurre satte igång med att städa bort alla löv, som samlats under vintern. Sen var det lite pyssel, som målning mm på huset.


En av dagarna for vi iväg för att se om vi kunde hitta en ny/begagnad mindre bil. De var inte nöjda med den de hade. I närheten av Orihuela hittade vi en Toyotaförsäljare och givetvis en bil som blev intrssant. Att ta en bil på avbetalning är besvärligt här. Man måste ha ett telefonnummer för Spanien och naturligtvis ett NIE nr och Spansk bank. 


Nu blev det inte den här bilen, men en något mörkare grå och kontant betald. På en blandning av spanka, engelska och svenska avgjordes affären. Nästa vecka kan han hämta bilen.


En av dagarna då vädret var som bäst sol och +23 gr passade jag på att gå en långpromenad till några chinaaffärer. Otränad som jag är blev det många stopp för vila. Tur det fanns parker med soffor.


Kom så småningom fram till mitt mål och hittade de skor jag var ute efter samt ett par extra byxor. Kan behövas när solen inte kommer att skina varje dag. Sedan dags att vandra tillbaka. Och det är många backar, det blev 4,3 km som jag gick. Och nu har jag träningsvärk,😟 bäst att vila några dagar.
Byggs görs det överallt.


Har inte sett så mycket blommor ännu, men Hibiskusen blommar fint. Temperaturen idag är inget att skryta med, endast 13 gr.🥶 


Enligt Klart.se så ska det bli både sol och varmare till helgen, så vi hoppas på det.
Ha det gott!


5 kommentarer:

  1. Så skönt för dig att komma ner till södern och 13 grader är inte att förakta när det är ett dygn med snöglopp och snöfall här hemma. Ska det sedan bli bättre väder till helgen är det bara att njuta. Ha det riktigt skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här är det varannandags väder, precis som hemma, men med den skillnaden att vi håller oss på plussidan. Skönare här än hemma.

      Radera
  2. Så härligt för dig att kunna hänga med ner till Spanien. Även om det inte är supervärme så har ni inte minusgrader. Får man se hur dina skor ser ut kanske?
    Fortsätt ha det fint Kram

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att få komma ner till lite varmare klimat och hoppas verkligen solen och värmen blev ännu mer märkbar under helgen. Här på andra sidan halvön är det lite kyligare just nu, men det vänder snart igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja idag har solen visat sig hela dagen, härligt! I mars blir det säkert bättre även i Portugal.

      Radera