tisdag 4 januari 2022

2022

Välkommen 2022


Ja då har vi nu startat ett nytt år igen. Tyvärr så började inte året så bra för mig, så jag hoppas det kommer att bli bättre. 

Dagen före Julafton blev ju vår lille Toddy sjuk, med hög feber och hosta. Något bättre på julafton, men inte helt bra. På annandagen kände jag att nu var det min tur att få känna på barnbacillerna.

På tisdagen den 28/12 gjorde febern sitt intåg och jag blev liggande i soffan. Att jag skulle tillbringa resten av veckan och några dagar till i detta läge hade jag inte räknat med. Vi hade ju hoppats på att kunna fira in 2022 med antingen barn eller vänner.

 

Ingemar hade ännu inte känt av någonting, men gjorde mig sällaskap i "sjuksängen". 
På onsdagen var vi och lämnade covidtest och på fredagsmorgon fick jag besked om att det var negativt, vilket var skönt och jag hade aldrig trott att det var något annat än barnbacillerna.
Vi närmade oss Nyårsafton och kunde redan konstatera att vi kommer att fira in det nya året själva, för nu började även Ingemar känna av hostan, men i lindrigare form än den jag hade.


Ingemar handlade det vi behövde och kom också med en fin bukett rosor....för att pigga upp sjuklingen. 😍


Nyårsafton och nu var det dags att tända min fina ljusstake.


I frysen hade jag en oxfilé som nu hade plockats fram. Den var igentligen tänkt till 4 personer, men nu använde vi bara hälften.  Ingemar fick vara kock med instuktioner från mig. Till oxfilén blev det potatisrosor och lite grönsaker. 
Till efterrätt blev det hemlagade päron (även de fanns i frysen) med mintchoklad och grädde. 
Allt smakade perfekt! Det var första måltiden på 4 dagar så det var kanske inte så konstigt. 
Resten av nyårsafton tillbringade vi framför TV i "sjuksängen".


Vi har ju första parkett för att se allt fyrverkeri som avlossas i stan. Det var mycket smällande, men gick bra att se trots "lite lågt i tak".
Men om man ser till vilka fyrverier, som smälldes av och till vilka kostnader, så kan folk inte ha det dåligt ställt. Vi fick i alla fall "njuta" av deras generositet.

Nu har vi redan hunnit in på den 4 Januari 2022, min feber har släppt men istället har den förskräckliga hostan, som jag alltid råkar ut för, dykt upp och nu sitter jag upp i "sjuksängen" och sover, om man nu kan kalla det sova, med hostattacker varje minut. Jag försöker i alla fall att vila. Har idag fått hem 2 hostmediciner, den ena med slemlösande och den andra Cocilliana till natten.
Värst är att min röst nästan försvunnit. Kan inte prata i telefonen med släkt och vänner. 
Åter har sjön tinat upp och delar av isen borta. Undrar om det kommer att bli någon is i år? Solen har visat sig idag och jag tycker min förkylning börjar bli bättre, även om det går långsamt.


Ingemar läser i sin Dagbok att årsslutet 2016 hade jag liknande förkylning och den gick ju över, så det ska nog den här göra också. 
Nu ser vi fram emot ett spännande 2022 och hopp om att kunna ut och åka husbil igen. Vi längtar så.
Önskar er alla en god fortsättning på 2022.

10 kommentarer:

  1. Det var eländigt med en sådan hosta då du inte får sova något. Coccilana brukar vara jättebra, om, man tål den vill säga. Både Jakob och min mor blir sjuka av den sorten. Hoppas du/ni blir bra snart. God fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en eländig förkylning, men jag börjar se ljuset i tunneln. Cocilliana klarar jag och hoppas den ger mig lite nattro.

      Radera
  2. Barnbarnsbaciller brukar vara rejält giftiga för mor- och farföräldrar. Här fick vi just skjuta upp födelsedagsfirande av två barnbarn p g a förkylning.
    Hoppas ni snart kryar på er. Vi börjar också drömma om kommande husbilsresor….

    SvaraRadera
  3. Barnbaciller är giftiga! Vi skulle firat jul med dottern och hennes familj, men ena barnbarnet blev febrilt och förkyld. Vi firade själva och klarade oss ifrån en förkylning som gick vidare. Jag hoppas er hosta lättat och önskar er en god fortsättning på 2022!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! nu ser jag ljuset i tunneln. 😁 Det är nog många som fått fira in det nya året själva. En sån här förkylning brukar ta 2-3 veckor att bli av med. God fortsättning!

      Radera
  4. Ni får trösta er med att ni bor så vackert och har både utsikt och uppsikt, om vad som händer i hela stan. God fortsättning och krya på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi kan ju trösta oss med att vi har en fin utsikt.😀 Nu äntligen tycker jag det har vänt och vi går mot bättre tider. God fortsättning!

      Radera
  5. Tråkigt med sjukdom, men hoppas att ni mår bättre snart! Önskar ett fint 2022!!

    SvaraRadera
  6. Nu har Tjugonde Knut varit så vi hoppas att den tog alla baciller med sig ut!
    Ha det gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte alla, de är seglivade de där barnbacillerna. Vi ser ljust på framtiden i alla fall.😀

      Radera