fredag 21 januari 2022

Burkar

 Ibland har man bloggtorka och det var precis det jag hade denna vecka. Förra veckan fick jag tips av AnkisBildblogg där hon skrev om gamla burkar. Givetvis började jag titta mig omkring och visst har jag gamla burkar och en del riktigt gamla. 


Överst på skåpet står riktigt gamla burkar, de är nog de äldsta jag har. I kryddpepparburken finns fortfarande kryddpeppar, där emot är Tutti-Frutti slut av förståeliga själ.


På Te-hyllan står ett antal små burkar och alla innehåller olika teer.


Och här har vi de burkar som används dagligen, Den längst till vänster innehåller tepåsar, den mittersta är kaffeburken och den lilla innehåller bitsocker.


En annan burk som oftast används är ju Bakpulverburken från Marabou. Den har många år på nacken, men hur många vet jag inte. Köper bakpulver i påsar och fyller på. Här kan man också få receptet på sockerkaka.


Tittar vi sedan upp i hörnhyllan så hittar vi godis-burken. Nu är det inte alltid den innehåller godis, för ibland är det slut.


På nästa hylla står också en för tillfället tom burk. I denna hade vi hund-godis, när vi var hundvakter till lilla Wilma, dotterns Dvärgschnauzer, som inte finns med oss längre.


När jag kollar runt i köket hittar jag även den här fina och gamla burken där vi har våra bullar och annat mjukt fikabröd. Alla burkar används även idag.


Men till julen kommer dessa fram och fylls med kakor.


Idag när man handlar kakor får man en plastlåda med en trevlig bild på, men ska jag vara ärlig så föredrar jag riktiga burkar i plåt och gärna med motiv.
Efter att ha gått igenom mina burkar i köket, så kan man nog säga att jag samlar på burkar. 😁
Älskar att gå på loppis och se om jag kan hitta något fynd. Jag vet att jag har fler i mina gömmor, men de får komma fram en annan gång.

Är det fler än jag och Anki som har en massa gamla burkar hemma?


7 kommentarer:

  1. Kul att du visar dina burkar, många gamla fina. Själv har jag några burkar som följt med hem från resorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med burkar, men jag har nog inga köpta utomlands i alla fall inte av mig.

      Radera
  2. Så fina burkar du har! Jag hade kvar mamma och mormors gamla kakburkar i plåt, men nu har vi inte plats så ett par döttrar har tagit över dem. Marabou bakpulverburk hade jag i många år men nu har den försvunnit. Vi har en del plåtburkar i husbilen, tur att det även finns nya fina att köpa.

    SvaraRadera
  3. Ja visst finns det nya, men jag tycker de gamla är charmigast. Jag har också några i husbilen, men de är av nyare modeller.

    SvaraRadera
  4. Oj ... vilken härlig samling av burkar du har! De där gamla är helt underbara! Kul att du visar upp dem! Marabous bakpulverburk har jag också kvar, men den är numer tom :)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gjorde en rundvandring i köket och det visade sig att jag hade en hel del burkar i olika storlek. Alla används nästan dagligen. Tack för tipset!

      Radera
  5. Underbara burkar, verkligen vackra! Två av dem känner jag igen från när jag växte upp, den ni har tepåsar i och bakpulverburken :)

    SvaraRadera