söndag 22 september 2019

Släkten från USA

Nu var det länge sedan jag bloggade och det beror på att vi under 2 veckor har haft Amerikafrämmande.
Det är min syster och hennes 2 barnbarn Dion och Sasha, samt Kelsey, en kompis, som har kommit för att hälsa på i den svenska höstkylan. 😀
Det svenska vädret har väl inte varit på topp precis, men inte sämre än att vi kunnat vara ute på lite olika aktiviteter.

Redan första dagen kom en glad Mikael och hans assistent Rita förbi på en fika. Det är några år sedan Anita var hemma sist. En papegoja var en rolig present från Anita, han gillar det som sjunger och pratar och det gjorde den här papegojan.

Vi har inkvarterat ungdomarna i lillstugan och nu skulle både den och flotten inspekteras.

En eftermiddag tog Ingemar med dem på en tur med flotten. Tur de hade mössa och varma kläder för det blåste en hel del.

Kräftor, kunde de förr köpa på IKEA men inte nu längre. Naturligtvis passade vi på att ha en liten fest på dessa läckerheter. Sasha provade några stycken, men Anita var nog den som njöt och åt mest, bäst att passa på för hon vet ju inte när det blir nästa gång.

Svampplockning stod givetvis på deras önskelista och i år finns det gott om svamp i skogen. Vi for naturligtvis ut till stugan och hittade bara några meter från stugan, det gula guldet.

När korgarna var nästan fulla av svamp, blev det ett fikastopp vid sjön. Den gamla bryggan börjar på att bli murken, men den fick duga den här gången. Dion hittade sin egen plats att stå på.

På fredagskvällen kom kusinen Emil, med bussen från Stockholm, för att både träffa kusinerna över helgen, samt följa med på deras lördagsaktiviteter.

Tidigt på lördagsmorgonen skulle de alla tillsammans med Tomas, Peter och Malin, Mathias och Johanna åka till Sävsjö Boda Borg. Ett härligt gäng "vuxna ungdomar", som nu skulle lösa gåtor, krypa och klättra.

Under tiden tog vi hand om barnbarnen Mindy och Toddy. Äldsta dottern kom på besök, med sitt gäng av barn och barnbarn så det blev fullt på vår lekplats.

På kvällen firade vi lite lätt Toddy, som skulle fylla 3 år senare i veckan.

Tur vi har många cyklar, det var dags för godisinköp och eftersom vi bor på andra sidan stan, så passar det bra att cykla in.

En av dagarna hade vi solsken och då passade vi på att åka till Ekhagens forntidsby.

Här var vi med Sasha och Dion för många år sedan. Redan när vi kom in i stenåldershyddan kände Sasha igen sig och kom ihåg hur man gjorde pilar mm. Nu kunde hon visa de andra hur man gjorde, eftersom det nu inte finns någon större aktivitet i området pga hösten.

I en av hyddorna fanns en eld, som lockade dem. Trots att de var varmt klädda, så tyckte de nog det var kallt.

Det blev en trevlig utflykt och på hemvägen gjorde vi ett besök vid en av de äldsta och mest bevarade runstenarna i Sverige, Olsbrostenen i Åsarp.

Vi stannade även till vid Basta kvarn i Blidsberg för att få i oss lite mat och glass.

Naturligtvis hann vi en av dagarna, med ett besök på Ullared också. Där blev det en hel del inköp av bl a godis och presenter till kompisar.

Eftersom Sasha är utbildad frisör, så hade hon med lite hårprodukter till Julia, som har ett mycket krulligt hår. Nu fick vi se hur man fixar lockarna så att håret inte ser så krulligt/risigt ut.

Näst sista kvällen tog Tomas med sig Dion ut på en fisketur. Vem får inte en stor fin Gädda på nästan 2 kg.....jo Dion så klart.

Sista kvällen hade Tomas lovat att grilla egna hamburgare. Inte lätt att vara kock till 9 personer, men det smakade jättebra, även för en kräsen person som jag, som inte gillar hamburgare. 😁

Klockan ringde redan 04.30 på lördagsmorgonen, för kl 05.05 bar det iväg mot flyget Landvetter-Arlanda, för vidare transport till LAX i Los Angeles. Resväskorna var fulla av godis, presenter, torkad och vakuumförpackad svamp. Nu hoppas vi de var nöjda med sitt Sverigebesök.

Nu har hösten kommit och fullmånen har stigit upp på himlen, utsikten är fantastiskt vacker även om min kamera inte riktigt kan fixa bilden.

Dags att börja planera för vår egen resa, som går om drygt en vecka, men mer om det längre fram.

1. Så kul för dig att få besök av syster (och naturligtvis kul för alla inblandade). Vad mycket kul ni hann med under de här dagarna.
    Nu får ni njuta av att er egen resa närmar sig avgång!

1. Ja det blir ju inte för ofta man ses, med de här långa avstånden. Många timmar i luften som tur är finns ju både internet och telefon.

2. Oj så roligt för dej/er att dom kom o hälsade på. Kan tänka mig att det var liv och rörelse hos er med så många:-) Ni ser ut att ha haft det trevligt tillsammans

3. Det måste ha varit riktigt trevligt och roligt!

4. Så många fina kort, dom alla kom hem med stora leenden och med mycket att berätta om alla roliga äventyr. Stort tack moster (och resten av familjen) för att du IGEN tog hand om min älskade familj.
    Skönt att ha dom tillbaka hemma !! saknade dom men jag är så glad att de älskar Sverige och har så fin kontakt med er....kram till er alla..
    Rita

5. Hej!Jag har nyss stött på denna husbilsblogg och undrar ifa din mamma heter Aina och är född i Jämtland omkring 1919. Hade hon isf en bror som heter Haldo?
    Skulle vara roligt att veta eftersom Haldo är min pappa
    Mvh

1. Hej! Ja Aina var min mamma. Du kan kontakta mig på m.lillvik@spray.se eller FB så ska du få mer info.