måndag 23 september 2019

Nya inköp inför resan

Idag har vi besökt Biltema i Borås. Jag har en längre tid varit missnöjd med våra framstolar. Jag har ingen större lust att klä om dem, det är både krångligt och svårt att få det snyggt och jag har heller inget tyg kvar. På Biltema hittade jag stolsskydd för bilar, för det mesta finns för både framstolar och baksäte, men jag hittade till bara stolarna. Passade inte perfekt, men vi blev båda nöjda med resultatet.


Husbilen behövde kompletteras med lite annan utrustning också. Vi hade hört talas om att, kör man en husbil över 3,5 t så behövs en sorts stoppklossar (hjulstötter) och varningslampor, när man kör i Tyskland, nytt från 2019.



Jag googlade på "utrustning som behövs i husbil i Tyskland" och fann det här.... översatt till svenska. Det rödmarkerade är vad vi behövde införskaffa.

Obligatorisk utrustning i Tyskland

Bestämmelserna för fordon som utrustningen måste transporteras med är mycket olika nationellt och beroende på fordonstyp. Dessutom är det nödvändigt att skilja mellan de lagliga (väsentliga) föremålen och de användbara, eftersom det i en nödsituation är användbara saker.


Nu har vi allt utom snökedjor, istället har vi något som heter snösockor, som jag hoppas duger lika bra. Varför snösockor? Jo för vi räknar med att ta husbilen hem i december och vem vet hur det ser ut på vägarna då. Nu är det bara en snöspade som fattas.😁



En ny stekpanna med löstagbart handtag hittade jag också. Gillade inte den tunna och lätta stekpanna jag hade, då det för det mesta fastnade och brändes vid alldeles för snabbt i den. 
Vart ska vi då åka i höst? Vi har bara lite diffusa planer än så länge, men det lutar åt Kroatien och kanske vidare mot Albanien. Mer om det kommer längre fram. 

3 kommentarer:

  1. Det gäller att se till att en har allting med sig. Det blir ju bra med nya överdrag! Spännande med Albanien om det är där ni hamnar

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! vi behöver införskaffa varningslampor annars har vi allt. Vi börjar långresan om 14 dagar så vi slipper vinterväglag.
    Trevlig resa...ska bli spännande att följa er/ Må så gott

    SvaraRadera
  3. Tack för info. Varningslampor och stoppklossar får i förskaffas, det hade vi ingen koll på.
    Snygga överdrag.

    SvaraRadera