tisdag 3 september 2019

Ölandsbesök

I fredags var det dags för en minitur med husbilen igen. Vi hade lovat våra kompisar en sista husbilstur innan vi får Americafrämmat och sedan ger oss iväg söder ut på några månader.
Frågan var ju vart vi skulle åka. Bästa vädret var på Öland och Ingemar hade bestämt, att en gång varje år skulle vi åka dit, så naturligtvis blev det så.

Själva resan mot Öland var inga problem, lagom med trafik och ju närmare vi kom ju mer lyste solen på oss. Vägarbeten hade vi sluppit, men på Ölandsbron var de igång med reparationer, både under och på bron.
Utsikten från bron mot Kalmar, ser inte ut som när jag var barn. Många stora byggnader har vuxit upp, men jag kan fortfarande se slottet och vattentornet, som var riktmärken för mig i tonåren.

Målet är naturligtvis Bläsinge, där jag tillbringade stora delar av somrarna under min uppväxt. Den här gången kör vi som GPS-Berit visar och det blev genvägen mot Dörby. Smal är den, men inte smalare än att det gick att möta småbilar och asfalterad.

Här i Hagby-Bläsinge skötte min kusin om korna, när de skulle hem på kvällen för mjölkning. Även idag kan man köpa färska grönsaker vid vägen.

Bläsinge har två ställplatser. Den vid Hamnen kostar 100 kr och där finns även el för 20 kr och toaletter. Numera finns även en servering där.
Som vanligt var där fullt, men vi brukar stå på Bläsinge strand, så det var dit vi åkte.

Framme vid 18 tiden och kunde sedan njuta av värmen +23 och väldigt lite vind för att vara på Öland. Vi satt ute till kl 21.30 men sedan kom fukten och lite kyla så vi gick in i husbilen hos Annica och Thomas och satt där en stund innan det var dags att krypa till sängs.

Morgonen kom med strålande sol och +18 så vi kunde inta frukosten ute den sista sommardagen i Augusti.

Oftast när vi åkt hit så har det varit i September och inte något badväder att tala om. Idag fylldes parkeringen av badgäster. Jag är ingen älskare av långgrunda vatten, men vill man ta ett dopp så får man bita i det sura och traska på ut i vattnet. Ju längre ut vi kom desto kyligare blev vattnet, ingen termometern med, men vi uppskattade tempen till ca +17 till +18 gr. Det blev snabbdopp....inget ligga i och simma. 😱

Trots att det var ganska kyligt i vattnet var det många som ville doppa sig. Blåsten tilltog under lördagskvällen och vi kunde inte sitta ute så länge.

Helgen är kort, men vi fick njuta av solen och värmen och har nu fått lite solbränna igen.
Söndagen kom och våra kompisar skulle på konsert i Jönköping och vi tänkte passa på att hälsa på husbilskompisarna Mona och Mats i Timmernabben.

Mona och Mats var hemma, men ska snart ge sig iväg söder ut. Gick en trädgårdsrunda och kunde se att Monas "gröna fingrar" hade skapat många fina "konstverk", trots att de inte har lika gröna gräsmattor som vi. Fick med ett skott från Rönnsumak som ska planteras. Jag får sådan lust att fixa i min trädgård också, men det får bli nästa vår eller höst, vi (Ingemar) har ju i alla fall lagt kantstenen runt buskarna. 😁
Så här har resan sett ut.

Kom hem till kylan endast +14, nu har hösten kommit.

1. Skönt att kunna komma iväg och njuta av livet i bobil, om så bara för en helg. Öland är fint och nästan alltid solsäkert så förstår att resan gick dit. Höst har vi idag här på Rügen, men ska bli lite bättre resten av veckan.

1. Ja ibland behöver man "ladda batterierna" på hemmaplan blir det mest jobb lite här och där.

2. Visst är det fint på Öland och den ön återkommer vi gärna till också. Bläsinge är en favorit hos oss också men jag visste inte att dom hade en servering där nu.
    Må så gott

1. Bläsinge är en oas för lugn och ro. Jo det ska visst finnas en servering, men vi besökte den inte den här gången.

3. Öland och Bläsinge är alltid fint! Mona och Mats har det verkligen fint. Kul att ses. Ha dé gott på resan.

1. Alltid lika trevligt att hälsa på gamla husbilsbekanta.

4. Öland känns nästan alltid som ett säkert kort.
    Bara härligt att ut och åka, ha det gott.
    Kram

5. Vi har nog varit på Öland någon gång varje år sedan vi skaffade husbil men i år fick vi inte till det. Vilken fin helg ni fick. Kul med långväga gäster och långresa att se fram emot.

1. Detsamma gör vi. Ja nu kan man nog säga att huset blir fullt.

6. Fint väder har ni verkligen haft på Öland. Ja det är nog så som du skrev, att hösten kommer.
    Vi har fortfarande skönt väder, nu i Tyskland.

1. Njut av er resa. Vi längtar till att få ge oss iväg.

7. Öland är jättefint och dit skulle jag gärna åka igen...men då blir det inte kroppkakor utan då kommer Piteåpalten med i frysen :)) Kram till er

1. Haha ja kroppkakorna påminner ju mycket om Pitepalten och tyvärr måste jag säga att det är inte någon favorit hos oss.