tisdag 27 juni 2017

Midsommar är över

Tillbaka till vardagen igen. Ja nu har vi avverkat en midsommar i regnets tecken....åtminstone här i Mellansverige. Kallt och regn lagom till grillningen. Annat var det sommaren 2016 då kunde vi till och med bada. 
På förmiddagen sken solen en liten stund.....tillräckligt länge för att jag skulle hinna plocka fin klöver och prästkragarna i vår slänt. Skönt att prästkragarna frösår sig själva.


Grilla kunde vi göra under markisen, men äta fick vi göra inne. Våra grannar och kompisar Thomas och Annica gjorde oss sällskap, även sonen Peter med familj och min bror Mikael firade med oss.....men ska jag vara ärlig, så firar vi inte så mycket längre, annat var det när barnen var små.


Även om vi inte firar så åker midsommarkransarna jag virkat fram. Det har blivit ett antal virkade midsommarkransar under året. Några har jag skickat till USA och där såg det ut så här. Min systerdotter (i mitten) och hennes väninnor.


Och här tre andra med virkade kransar 😀


Till nästa år får jag ta och virka en krans till lilla Mindy också.


Med regnet i luften så kommer oftast myggen, ska man se det positiva i det hela, så kunde vi äta utan att bli uppätna 😁
Vilken skillnad på väder 2016 och 2017



Söndagen bjöd på mer regn och då passade vi på att åka och köpa en ny kran till Lillstugans kök. Väl hemma fick vi se en form av regnbåge bakom skogen. Syns tyvärr dåligt på kortet.....jag fick tag i kameran i sista minuten. Kameran ja....den har nu lagt av .....systemfel (fokus) står det i rutan och den kan inte dra in objektivet. Tur man har en till, plus att jag nu har köpt en Iphone 7.
Jag har nog en väldig otur med kameror 😕


Ingemar bytte kranen, sen hade han så mycket arbetslust att han  fortsatte med att fixa den ruttnade stolpen under balkongen, medans det är uppehåll i regnandet. Har man hus finns det alltid något att göra.


Bytet medförde också byte av murknade staketstolpar.Till det har han en mall att såga nya efter. Sen återstår målning.


Jag älskar Pioner och njuter verkligen av deras blomdoft och färger. Nu har de sent blommande röda slagit ut och de orangea har fått 2 blommor i år. De vita, som doftar, tog jag in till midsommarafton.


Smultronen både blommar och har massor med bär....de är satta för barnbarnen, men även jag stoppar gärna några bär i munnen. 😁


Våra första jordgubbar är också på G.


Idag skiner solen och det är ca 18 till 20 grader, men något bad blir det inte än. Ha en bra dag!


3 kommentarer:

  1. Visst är vädret konstigt och jag är sååå trött på denna eviga blåst, grrr
    Ni har mycket vackert i eran trädgård
    Kram till er

    SvaraRadera
  2. Ni bor vackert med utsikt över sjön! Får hoppas att sommaren även kommer till Sverige snart.

    SvaraRadera
  3. Härlig blomstertid, men också en hel del jobb om man husen kvar. Ni fick ändå lite lugn och ro med släkt och vänner! Ha dé fortsatt bra! Kramar

    SvaraRadera