söndag 22 januari 2017

Ulricehamn på världskartan

De som läser tidningarna och följer sporten vet nu att lilla Ulricehamn, som ligger mellan Borås och Jönköping, numera har hamnat på världskartan och det tack vare skidsporten. 

Dagen började med en dimma över sjön,men enligt prognosen så ska det bli en fin dag.


När de andra åkte upp till Lassalyckan, stannade jag hemma och kurerade min förkylning, följde loppen på TV i stället. Jag, som inte gillar sport satt hela tiden och kollade och under tiden passade jag på att sticka på lite barnkläder. 


Bilderna, som kommer, har Ingemar tagit.  Det var ca ett par km att gå från parkeringen till en plats ute i skogen efter banan.


Mycket flaggor, mest svenska så klart, men även några norska.


Frank, Tomas och hans svärfar Stig i väntan på skidåkarna.


Andra, som också väntade, passade på att kolla på sina telefoner. De fick vänta i ca 1,5 tim, innan tävlingen startade.


Skogen fylldes snabbt, många hade filtar och fika med.


Även en del grillar var igång.


Så mycket folk, som det varit i helgen ute i skogen runt spåret, har det nog aldrig varit.


Att vara ute efter spåret och höra jublet, när de svenska åkarna kom ,var säkert en upplevelse och går inte att jämföra med att sitta hemma i tv-soffan.






När tävlingen var över skulle alla ta sig tillbaka till bussarna och bilarna.


Ulricehamns golfbana ligger högt, och nere vid sjön breder en ny dimma ut sig.


Helt plötsligt kunde jag, som var hemma, inte se in till stan, då dimman låg som ett bälte.


Det var något trötta killar, som kom hem vid femtiden och satte sig att läsa om själva tävlingen i media.
Frank, som skaffat sig en ny kamera, hade tagit över 1000 bilder och hade fullt upp att gå igenom dem. 

 
Peter och Ingemar ägnade sig åt att läsa alla fina recensioner, som Ulricehamn fått från tävlande och publik. 


Idag söndag har det också varit tävling, men tyvärr fick vi inte behålla det soliga och fina vädret. Där emot fick vi Kungligt besök och det lyste säkert upp det hela..

Bild lånad från UT

Även idag blev det pallplatser.

Bild lånad från UT
Nu är folkfesten över för den här gången, nu får vi hoppas att den återkommer 2019. 

7 kommentarer:

  1. Viken Fest ni haft! Helt fantastiskt otroligt!° Fast jag fattar inte var alla kunnat parkera sina bilar, få mat & husrum. Jag förstår att Jönköping & Borås måste hjälpt till. Det är inte möjligt att er lilla vackra stad, skulle ha klarat det annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har verkligen varit en fest. Jag tror många åkte hem som inte har mer än en timmas resväg. Mat har de kunnat köpa däruppe. Många av åkarna bodde i Borås och Jönköping på hotellen där. Kul att allt hade funkat så bra.

      Radera
  2. Den allra första bilden......oh så fin med höghusen som kommer upp genom dimman!

    SvaraRadera
  3. Häftiga bilder med dimma du fotat. Ja nu är eran stad ordentligt på kartan och bra tävlingar har vi sett.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken dimma på första bilden och ser ut som ett kul evenemang! Själv har jag inte varit utanför båten på hela helgen, eftersom jag har varit tvungen att sitta hemma och jobba ...

    SvaraRadera